Wikia

Ava 6
Sybilla de Ligne (° 9 januari 1440 te Savona) is een telg uit de Italiaanse familie della Rovere en de Franse familie von Strass. Reeds op haar vijftiende verloor ze haar ouders en woonde ze vooral bij haar veel oudere neef, de Baron van Bléré, in zijn Kasteel in Centraal-Frankrijk in Touraine. In de zomer van 1457 echter keerde zij terug naar haar ouderlijk huis in Duinkerke in het Graafschap Vlaanderen, want de tijd was aangebroken om in het huwelijk te treden die door haar ouders voor haar gekozen was voor haar geboorte. ]]

Jeugd Edit

Sybilla verbleef tot haar achtste levensjaar op het landgoed van haar grootouders dichtbij het Italiaanse stadje Savona, waar ze ook geboren was. ze leefde een redelijk onbezorgd leven en kwam vooral niets te kort. Eveneens genoot ze een goede opvoeding op verschillende vlakken. Ondanks het feit dat ze in Italië verbleef gedurende acht jaar spreekt ze geen woord Italiaans. Op verzoek van de familie van haar moeder was ze opgevoed in het Frans en aangezien Savona niet ver lag van de grens met Franstalige gebieden werd hier geen probleem van gemaakt.

Enkele maanden na haar achtste verjaardag vertrokken zij en haar ouders richting noordwesten om zich uiteindelijk te settelen in Duinkerke. Haar vader had van de Doge van Genua de opdracht gekregen Ganua te gaan vertegenwoordigen in het Noorden van Frankrijk. Hier maakte Sybilla kennis met het Vlaams tot groot ongenoegen van haar moeder, die niet wilde dat zij zich met de taal van het Diet bezighield. na een tijdje sprak Sybilla echter toch vloeiend Vlaams, wat later zeer van pas zou komen wanneer zij in het huwelijksbootje zou stappen met de Nederlandstalige Silvain de Ligne.

Na de dood van haar ouders op haar vijftiende, waar zij nooit details van te horen heeft gekregen, vertrok zij richting de baronie van haar oom in het Hertogdom Touraine, waar en haar langzaam maar zeker klaarstoomde om naar Holland te gaan om daar in het huwelijk te treden met Silvain de Ligne, die zij nog niet ontmoet had. Dit gebeurde uiteindelijk in juli van het jaar 1457, toen zij zeventien jaar was.

Op 24 juli 1457 werd zij op enkele honderden meters buiten het Vlaamse stadje Antwerpen overgedragen aan haar echtgenoot Silvain de Ligne en vertrok zij naar Rotterdam in Holland, waar zij op 27 juli aankwam.

Huwelijk en nageslachtEdit

Sybilla en Silvain werden in de echt verbonden op 27 september 1457 in de kerk van Rotterdam. Door het huwelijk werd Sybilla eerst Barones-Gemaal en daarna, na het teruggeven van verschillende titels aan Hollande edellieden, Gravin-Gemaal van Arkel.

Ondanks het feit dat Sybilla is uitgehuwelijkt en dat zij zelf geen enkele keuze heeft gehad wat haar huwelijk betreft, koestert ze wel haar liefde voor Silvain. Misschien is dit geen wilde impulsieve liefde zoals bij jonge verliefde koppels, maar daar heeft ze vrede mee, dit ondanks haar soms flirterige en vurige karakter. Ze koestert een grotere genegenheid voor Silvain dan voor wie dan ook en hij is de enige man in haar leven.

Niet lang na hun huwelijk merkte Sybilla dat ze zwanger was, de symptomen spraken voor zich en na consultatie van medici was ze zeker van haar zwangerschap. Op 6 november beviel ze van haar eerste zoon en dochter en zorgde daarmee met veel blijdschap voor een eerste mannelijke erfgenaam voor Arkel. De zoon werd Maximilaan de Ligne genoemd en de dochter Anne-Sarah.

Leven in Holland Edit

Sybilla bracht haar eerste weken in Rotterdam vooral door in de Herberg genaamd "Heaven". De waardin was een goede vriendin van Silvain en had er dus geen problemen mee Sybilla onderdak te verlenen zolang Silvain en zij nog niet getrouwd waren en dus best niet onder één dak leven zouden. Al snel besloot Sybilla een steentje bij te dragen voor Holland en deed dit door haar talenkennis ter beschikking te stellen aan het Graafschap. Ze ging naar de Kanselarij en werd na wat gesprekken met de Kanselier Hollands Ambassadrice voor Bretagne op 27 augustus 1457.

Al snel kan Sybilla zich ook gaan inzetten in één van haar grote passies. Op 16 september 1457 benoemt de Keizerlijke Wapenmaarschalk haar tot Keizerlijke Heraut van Holland. Op 4 oktober benoemt de Prefect van het Rooms Heraldisch College haar eveneens tot Heraut der Keizerlijke Clerus en mag ze ook in Rome als Herauten gaan werken om de Heraldische zaken met betrekking tot Geestelijken te regelen.

Huidige functies en lidmaatschappen Edit

  • Kadet in de Bisschoppelijke Garde (13 augustus 1457 - heden)
  • Hollands Ambassadrice in Bretagne (27 augustus 1457 - heden)
  • Lid van de Partij van de Toekomst (10 september 1457 - heden)
  • Keizerlijke Heraut van Holland (17 september 1457 - heden)
  • Heraut der Keizerlijke Clerus (4 oktober 1457 - heden)
  • Hollands Ambassadrice in Vlaanderen (11 november 1457 - heden)
  • Hollands Ambassadrice in Touraine (11 november 1457 - heden)
  • Scretaris van de Partij van de Toekomst (18 november 1457 - heden)

Vroegere functies en lidmaatschappen Edit

Wapenschild Edit

SybillaSans

Wapenschild van Sybilla

Beschrijving: "Gevierendeeld : I en IV in zilver twee tegenstaand gekanteelde dwarsbalken van keel (Arkel); II en III gevierendeeld: 1 en 4 in goud een band van keel (de Ligne); 2 en 3 in sabel een geblokte borduur van zilver en keel en twee schuingekruiste zwaarden van goud (von Strass)."

NB: Op het schild staat de Gravenkroon en achter het schild zijn de gouden stokken van de Keizerlijke Heraut van Holland zichtbaar. Bovenaan zie je de wapenspreuk "Vide Cor Meum" (Zie Mijn hart) en onderaan het devies "Dieu et Silvain" (God en Silvain).