Wikia

Elisabeth de Ligne
Persoonlijke informatie
Sisi6
IG-naam Pahlavi
Geboortedatum 2 april 1438
Geboortestad Leuven
Geboorteland Brabant

Elisabeth Amalia Victorina Maria Louise de Ligne (2 april 1438, Leuven) werd geboren als dochter van Ghislenus de Ligne en Nadiakie de Mérode. Elisabeth is Dame van Muyderberg en door haar huwelijk ook Dame van Haastrecht. Daar zij een telg is uit een ontzettend invloedrijke familie, heeft Elisabeth ook enige macht.

Jeugd Edit

Elisabeth werd geboren als derde en laatste kind van haar ouders. Ze was de enige dochter, met nog twee oudere broers: Julius en Johannes.

Elisabeth leidde een vrij onbezonnen jeugd. Met haar twee oudere broers lag ze altijd overhoop, maar aangezien zij de enige dochter in het gezin was, kwam haar moeder vaak voor haar op. Ze was erg leergierig en was heel makkelijk in het maken van vriendinnen. Vriendjes werden echter niet getolereerd door haar vader. De verstandhouding tussen vader en dochter was moeilijk. Haar vader was vaak weg en erg druk. Daarom dat Elisabeth haar aandacht op haar moeder vestigde.

Sisi 1

Elisabeth als opgroeiende vrouw

Naarmate ze ouder werd, werd ze ook steeds opstandiger. De aard van haar moeder zag je duidelijk in haar. Vele officiële evenementen waaraan haar ouders mee deden, werden door haar verstoord. Haar vader ergerde zich dan groen en geel, terwijl haar moeder wel de lol er van inzag. Julius en Johannes verlieten het huis en vestigden zich in andere steden. Reden genoeg voor Elisabeth om dit ook

te willen: zelfstandigheid!

Uiteindelijk konden haar ouders niets anders dan haar te laten gaan. Op 22 september 1455 vertrok ze dan ook met volle moed naar Leiden om daar haar eigen bestaan op te bouwen.

Eerste Huwelijk Edit

Eenmaal in Leiden aangekomen, bouwde Elisabeth razendsnel haar eigen leven op. Ze kwam ook voor het eerst echt in contact met mannen. Ze werd stapel verliefd op Sebastiaan Angelus van den Kasteele, die haar ook op 7 oktober 1455 ten huwelijk vroeg. Elisabeth stemde in met zijn aanzoek.

Deze instemming kun je op vele manieren bekijken. Enerzijds wilde ze laten zien dat ze zelf bepaalde wat er gebeurde in haar leven en anderzijds huwde ze uit pure liefde. Uiteindelijk werd het huwelijk bezegeld op 23 oktober 1455, waar opvallend genoeg de ouders van de bruid niet bij aanwezig waren. Dit gaf de nodige spanningen tussen vooral vader en dochter, en dit werd alleen maar erger toen bleek dat Elisabeth in verwachting was van haar eerste kind.

Hoewel de relatie tussen vader en dochter nu duidelijk bekoeld was, onderhield Elisabeth nog altijd goede contacten met haar moeder. Uiteindelijk werd het eerste kind geboren en kreeg het de namen Christiaan Blub van den Kasteele.

Ondertussen kreeg het huwelijk al de eerste scheuren. Zo was Sebastiaan er nooit voor Elisabeth, en was hij ook niet bij de geboorte van zijn zoon. De scheuren zouden de eerstvolgende maanden alleen maar dieper en groter worden. Toch werd Elisabeth nog een keer zwanger. Ditmaal werd een prachtige dochter geboren en kreeg het de namen Emma Margaretha van den Kasteele.

Het huwelijk was eigenlijk een zinkend schip geworden, wat niet meer te redden viel. Elisabeth besloot dan ook om terug te keren naar het ouderlijk kasteel. Het huwelijk kwam definitief tot een einde met de dood van Sebastiaan op 18 februari 1456. Elisabeth reageerde geschokt, en was dan ook in diepe rouw gehuld op het moment van de begravenis.

Tweede Huwelijk Edit

Tegen alle verwachtingen vond Elisabeth een nieuwe liefde: Pilske van Eckhardt. Hij was altijd al een goede vriend van haar geweest, net als zijn echtgenote, Magic de Clermont. Hij lag ook in een scheiding, maar was sinds kort ook weduwnaar geworden. Ze vonden troost bij elkaar en uiteindelijk sprong de vlam over tussen hun.

Dolverliefd waren ze op elkaar en Elisabeth stemde meteen in toen hij haar een aanzoek deed. Op 15 maart huwden ze en op 25 maart konden ze zelfs hun eerste kind samen verwelkomen! Het was een zoon: Albert Pilske van Eckhardt.

Politiek Edit

Daar het haar met de paplepel was ingegoten, wilde Elisabeth al vroeg de politiek in. Op 1 oktober 1455 werd ze lid van de Leeuw, in navolging van haar vader en broers. Na acht maanden in de partij te hebben gezeten, had ze veel frustraties gekregen. Ze had besloten de partij te verlaten, maar een dag na deze aankondiging, kwam ze plots in de Raad van Holland te zitten. Er werd nogmaals aan haar gevraagd om deze beslissing te heroverwegen. Na dit gedaan te hebben, koos ze ervoor om alsnog de partij te verlaten, maar wel haar zetel in de Raad te behouden. Nu functioneert ze als Woordvoerdster van de Raad, volledig onafhankelijk van welke politieke partij dan ook.

Wapen Edit

Elisabeth

Het wapen van Elisabeth de Ligne bestaat uit de volgende blazoenen v.l.n.r.

Kinderen Edit

Uit het eerste huwelijk van Elisabeth met Sebastiaan Angelus van den Kasteele kwamen 2 kinderen:

Ook uit het tweede huwelijk van Elisabeth met Pilske van Eckhardt werden kinderen geboren:

Eretitels Edit

Elisabeth van Muyderberg

Elisabeth als Regentes van Holland

  • Dame van Muyderberg

(als vazal van Baron Ghislenus de Ligne van Muyden, vanaf 27 december 1455)

  • Dame van Haastrecht

(door haar huwelijk met de Heer Pilske van Eckhardt van Haastrecht, 15 maart 1456)

FunctiesEdit

Voorganger:
Intelex d'Ursel
Regentes van Holland Opvolger:
n.v.t.
Voorganger:
Haleth van Brederode
Woordvoerster van de Raad van Holland Opvolger:
Yoeri
Voorganger:
Pilske van Eckhardt
Hoofdmentor van Leiden Opvolger:
n.v.t.
Voorganger:
Louwrens Phoenix
Partijvoorzitster van de Leeuw Opvolger:
Haleth van Brederode